Terapie ocupationala ABA
Analiza aplicată a comportamentului este o metodă de intervenție bazată pe teoriile comportamentale, pentru copiii cu tulburare de spectru autist creat de dr. Ivaar Lovaas în anii 70.
Ideea principală de la care pornește este aceea că, comportamentele copiilor apar sau nu apar în funcție de mediu. Analiza aplicată a comportamentului arată că schimbând anumite condiții în mediu, comportamentele copiilor se schimbă în consecință.
Această intervenție se poate desfășura în medii precum, locuința copilului, în copilăria mică, centre specializate pentru intervenție timpurie, și are ca obiectiv transferul în grădiniță și scoală, pe masură ce copilul crește și dobândește anumite abilități. Este sistematică și consistentă, și pentru a fi eficientă este nevoie de un număr mare de ore pe săptămână (între 20 și 40), se monitorizează strict astfel încât, în fiecare moment, evoluția copilului, problemele și competențele să fie clare.
Modalitatea prin care copilul este invatat deprinderi, comportamente adecvate și cunoștințe, este prin organizarea în pași mici a sarcinilor, permanent monitorizați și puternic recompensați până se ajunge la învățarea unor conduite mai complexe adecvate vârstei și potențialului copilului.
In cadrul centrului START copilul va beneficia de o evaluare a unui psiholog clinician specializat in aplicarea acestei forme de terapii in aplicare acestei forme de terapii (ABA), precum si de un plan de interventie specific pentru nevoile sale, ce va fi stric monitorizat. I se va pune la dispozitie o echipa de terapeuti instruiti in metoda ABA ce va avea ca scop implementarea programului de interventie.
Metoda ABA ajuta copilul cu autism in urmatoarele arii:
- creste frecventa aparitiei comportamentelor dezirabile prin recompensare;
- invata copilul abilitati noi (prin invatare sistematica si recompensare, preda abiliati de autoservire, comunicare, relationare sociala); -mentine anumite comportamente necesare adaptarii la mediul social;
- generalizeaza sau transfera comportamentele dintr-o situatie in alta sau de la un anumit mod de raspuns la altul, mai complex ( scopul este de a generaliza si transfera tot ceea ce invata in camera de lucru – la gradinita, scoala, mediu social);
- reduce comportamentele interferante, care pot ingreuna invatarea si relationarea;
- modifica mediul de invatare pentru ca aceasta sa se realizeze cat mai eficient, insa pe termen lung se urmareste ca persoana sa se poata descurca in orice situatie.
Fiecare copil poate face progrese in terapie, pentru ca ABA este un sistem de invatare, un program de invatare prin care isi propune sa modifice comportamentul copilului in mod sistematic si intensiv.
Sistemul are obiective clar formulate, impartite in sarcini mici, astfel incat evolutia copilului sa poata fi masurata permanent. Intarirea comportamentului se face prin recompensare, intreg sistemul functionand pe baza acestor intaritori, fie materiali, fie sociali. Obiectivele sunt impartite in pasi mici, pe care fiecare copil sa-i poata atinge, si daca cerinta este prea mare, se da un pas inapoi pana cand copilul poate reusi, apoi trecem la pasul urmator.
Succesul in terapie depinde de 4 factori MAJORI:
1. Varsta copilului la intrarea in program;
2. Nivelul cognitiv, stabilitatea atentiei, capacitatea de intelegere a abstractului si autostimularile;
3. Gradul de implicare al familiei;
4. Profesionalismul echipei si coordonatorului.
Nu putem spune de la inceput care vor fi progresele – vom sti dupa aproximativ 6 luni care este potentialul copilului.